Telewerkbeleid en arbeidsovereenkomst

Een bestaand telewerkbeleid bestaat vaak uit de volgende zaken:

  • de frequentie van het thuiswerk en de dagen of uren waarop er getelewerkt wordt;
  • de periodes waarin de telewerker bereikbaar moet zijn en over welke kanalen;
  • de afspraken over de vergoeding van de kosten;
  • de plaats(en) en de tijdstippen die de telewerker kiest voor zijn werk;
  • de afspraken over de technische ondersteuning om te kunnen werken.

Dit zijn ook de verschillende aspecten die u moet opnemen in de arbeidsovereenkomst van telewerkers. Vooraleer u de stap zet van de huidige situatie naar structureel thuiswerk moet u naast het aanpassen van de arbeidsovereenkomst ook duidelijke afspraken maken over de werktijden en over de vergoeding voor het thuiskantoor. Contacteer uw sociaal secretariaat voor meer informatie.

vrouw werkt op laptop werkt op keukentafel - telewerk

Het is belangrijk om in uw telewerkbeleid ook het welzijn van uw telewerkers integreert.

Neem de volgende aspecten mee op in uw telewerkbeleid:

  1. Ontwikkel een gedragen beleid dat aangepast is aan uw organisatie en uw werknemers.
  2. Behoud de connectie met uw team, zowel formeel als informeel.
  3. Concretiseer de verwachtingen.
  4. Geef uw werknemers het nodige vertrouwen.
  5. Voorzie een ergonomisch basispakket voor telewerk.
  6. Informeer uw werknemers over de correcte opstelling van hun telewerkplek.

Herbekijk ons webinar "Telewerk, lessons learned"

image

Ondersteuning hierbij nodig van een IDEWE-expert?