Telewerkbeleid en arbeidsovereenkomst
Een bestaand telewerkbeleid bestaat vaak uit de volgende zaken:
- de frequentie van het thuiswerk en de dagen of uren waarop er getelewerkt wordt;
- de periodes waarin de telewerker bereikbaar moet zijn en over welke kanalen;
- de afspraken over de vergoeding van de kosten;
- de plaats(en) en de tijdstippen die de telewerker kiest voor zijn werk;
- de afspraken over de technische ondersteuning om te kunnen werken.
Dit zijn ook de verschillende aspecten die je moet opnemen in de arbeidsovereenkomst van telewerkers. Vooraleer je de stap zet van de huidige situatie naar structureel thuiswerk moet je naast het aanpassen van de arbeidsovereenkomst ook duidelijke afspraken maken over de werktijden en over de vergoeding voor het thuiskantoor. Contacteer je sociaal secretariaat voor meer informatie.

Het is belangrijk om in je telewerkbeleid ook het welzijn van je telewerkers te integreren.
Neem de volgende aspecten mee op in je telewerkbeleid:
- Ontwikkel een gedragen beleid dat aangepast is aan jouw organisatie en jouw werknemers.
- Behoud de connectie met je team, zowel formeel als informeel.
- Concretiseer de verwachtingen.
- Geef je werknemers het nodige vertrouwen.
- Voorzie een ergonomisch basispakket voor telewerk.
- Informeer je werknemers over de correcte opstelling van hun telewerkplek.

IDEWE © 2021 - Disclaimer - Privacy - version française